Weekendowa analiza wokalu

Cisza ……..a w ciszy myśli, które czasem warto przelać na papier by dzielić się pozytywnymi emocjami. Takie pozytywne wibracje moga pojawiać się słuchając utworu Kamila Bednarka, laureata programu Mam talent. Posłuchajmy co ma w głosie takiego co sprawia, że jest na swój sposób wyjątkowy.

Jest to przede wszystkim ciepła, ciemna barwa ze delikatnymi smaczkami w postaci efektów wokalnych. Typ głosu… raczej metaliczny leżący w bardzo bliskim sąsiedztwie niemetalu lub półmetalu. Posłuchajcie więc jak brzmi Overdrive 1:08-1:09; 1:22-1:24, 2:06-2:11a jak Curbing 1:32-1:36, 3:22- 3:23.

Neutralny natomiast występuje zwykle w końcówkach lub vocal breakach, które stanowią częsty zabieg u tego wokalisty. Na przykład we fragmentach: 1:41, 1:46, 2:28  słyszymy przejście z trybu Neutral do flageoletu razem z chrypą zwaną creakingiem. Flageolet jest bardzo zapowietrzonym, słabym dźwiękiem tworzonym przez częściowe zwieranie się strun jak np. tu 2:31-2:32 , 2:45 – 2:47. W innym miejscu artysta używa samego creakingu 1:25-1:28 co nadaje nieco intymnego charakteru wykonaniu i sprawia, że chcemy uważniej słuchać.

Na pewno barwa tworzona jest na bazie lekko skompresowanego dźwięku ze średnią ilością ,, brzęczącego w głosie ‘‘ przydźwięku lecz jednocześnie zwiększaniu przestrzeni traktu wokalnego przez obniżanie krtani lub podniebienia oraz luźnym ustom. Charakterystyczne jest także ,, luźne‘‘ podejście wykonawcy do artykulacji ,sprawiające wrażenie jakby słowa same płynęły swobodnym strumieniem. Reage’owe frazowanie, natomiast wkręca słuchacza w  regularny spokojny, rytm i pozwala podążać w harmonii za głosem. To zjawisko bardzo przyjemne w sam raz na niedzielny,  leniwy poranek 🙂

 

https://www.youtube.com/watch?v=0SEg695ce3k