Ludzki głos potrafi przybierać niezliczone barwy niczym instrument a przykładem takiego ,,kolesia‘‘, który z tego korzysta jest John Newman. Posłuchajcie kawałka Cheating. To bomba efektów i ciągłych zmian traktu wokalnego. Trydno nadążyć wręcz z opisem ale postaram się wyciągnąć same perełkiJ)
Na pewno głos z dominującym metalem w tym ogromna ilość trybu Edge, bardzo tłusto i wyraziście brzmiącego (0:08).Co więcej zakończenia zwykle w Neutralnym bądź także we flageolecie, który pojawia się w dużej ilości i wszędzie tam gdzie głos jest bardzo słaby i zapowietrzony, tak ,że słychać wręcz granicę jego możliwości(1:02; 2:27, 0:52 flageolet). Możemy usłyszeć też Curbing 0:15-0:16 i Overdrive – ten raczej już z chrypą. I tu dochodzimy do cechy charakterystycznej jego wokalu czyli silnej, miażdżącej jak brzytwa chrypy. Najczęściej wykonanej w formie creakingu 0:33-0:36; 0:23-0:24 (czasem zwanego też loud creakingu tzn wykonanego między trybami pół- i pełnometaliczym). Im więcej ,,smażenia‘‘ w głosie i bardziej nasycone brzmienie tym większa liczba elementów wibrujących i np. w przypadku distortion który także pojawia się miejscami wibruja tu struny rzekome (1:15-1:17, 1:25).
Innym rodzajem chrypy u Newmana jest rattle ale również w kombinacji z creakingiem i w obecności trybu Edge jak tu: 2:28. Kolejny efektem jest vocal break (0:42 )czesto z użyciem flageoletu także na początku frazy. Oczywiście wszystko z niezwykłym smakiem i ,,feelingiem‘‘ podane słuchaczowi by sie rozkoszował różnorodnością barwy. Takie wykonanie jest idealne do analizy technicznej cvt.Oby więcej takich propozycji z Waszej stronyJ Miłego słuchania.