Wiele analiz temu zajmowałam się duetem Edyty Górniak i MIeczysława Szcześniaka a dziś na prośbę jednego z naszych fanów przyjrzymy się szczególnie wokalowi Edyty w utworze ,,Litania‘‘, który jest jednym z jej niezapomnianych popisowych numerów jeśli chodzi o wokal. Propozycja na teraz to wykonanie live z 2010roku. Przypomnę że artystkę można zaklasyfikować do półmetalicznych głosów, a jej ulubionym ustawieniem wokalowym zwłaszcza w wysokiej partii jest Curbing 4:35-4:38. Ponadto częstym trybem jest też neutralny (0:30-0:37;1:07) i neutralny z powietrzem 0:51-0:54; 1:03-1:06; 1:27-1:29. Skrajną wersją jest też metal like neutral czyli bardzo jasny neutralny z gigantyczną ilością przydźwięku ( 3:51; 4:39-4:40; 4:54-4:55). W innym fragmentach (0:58-1:02; 2:27-2:31, 3:20-3:23; 4:09; 5:09-5:10) występuje również tryb metaliczny zwany Overdrivem. Artystka ma także płynne przejścia między trybami Overdrive – Curbing jak np 4:02-4:07 a w innym fragmencie możemy usłyszeć granice trybu Overdrive u kobiet na dźwięku cis5 a następnie wyraźny zanik metalu na dźwięku d5.Przyznam iż wykonanie Overdrive na d5 jest dość trudne ale realne po odpowiednim rozgrzaniu głosu. W końcowej części utworu słyszymy imponujący pochód dźwięków od c5 do f5 co jest nie lada wyczynem w Curbingu, Niestety w tym wykonaniu pojawiaja się techniczne zakłócenia w postaci chryp, które przypuszczalnie były niezamierzone: 4:19-4:25 ścisk na neutralnym distortion i creaking 4:56- na słowie ,, daj ‚‘ creaking i rattle A w innym miejscu 3:24-03:25 słuchać Curbing poza centrum wyraźnie nadwyrężany głośnościowo. Częstym problemem w wysokiej partii są samogłoski a w tym przypadku głoska ,,a‘‘ która zbyt otwarta zmienia ustawienie z Curbingowego ,,a‘‘ jak w słowie ,, hungry ‚‘‘do A otwartego które natychmiast wytrąca z ustawienia i powoduje chrypy. Poza tym dochodzi obecność ,, holdu‘‘ czyli pełniejszego zwarcia strun przed samym dźwiękiem. Gdy go brak pojawia się tryb Neutralny. Pośród ciekawych efektów wokalistka używa vibrato krtaniowego 0:35-0:37, creaku 0:56; 1:20 i creakingu 1:14; 1:31.Ostatnim elementem jest vocal break 4:15 i vocal break z flageoletem 2:49, 4:13-4:15. Ogólnie imponujący występ z dużą ilością trudnych dźwięków, który uswiadamia jak ważne jest trzymanie się reguł danego trybu wokalnego zwłaszcza w wysokiej partii głosu. Udanego weekendu!