Cel ćwiczenia: wydobycie silnego głośnego dźwięku w wysokiej partii głosu z ominięciem załamania głosowego.
Jedną ze ścieżek głosu jakie mamy do dyspozycji przy przechodzeniu w wysoką partię u kobiet (c5) i bardzo wysoką u mężczyzn (c5) jest wyćwiczenie przechodzenia z trybu średniogłośnego Curbing do głośnego i pełnometalicznego Edge. Tryb Overdrive ma tu ograniczenia wysokościowe dlatego nie znając trybu Edge pojawiają się często drastyczne załamania głosu do trybu niemetalicznego zwanego Neutralnym. Chcąc tego uniknąć, ćwicz pojedyncze dźwięki na głosce ,,y‘‘ zaczynając od ok A#4 dla kobiet i D4 dla mężczyzn ze średnią głośnością i nutą narzekania podchodząc o półtonu po każdym trzecim powtórzeniu. W okolicach D5 dla kobiet i E4 dla mężczyzn zacznij wyraźnie dodawać przydźwięk. Możesz np. unieść wysoko tylną część języka a wtedy pojawi bardziej ostry, brzęczący dźwięk. Lub też możesz naśladować wycie syreny strażackiej, które również skutkuje przydźwiękiem. Jeśli nie działa spróbuj unieść także krtań i podnieść głośność. Dźwięk powinien być dość ostry, penetrujący ale wygodny i mocny. Trzymając dalej głoskę ,,y‘‘ śpiewaj z powyższymi wskazówkami kolejne półtony aż odczujesz konkretną zmianę ustawienia na wysokości E5 u kobiet i F4-G4 dla panów. Słuchaj czy zmiana dźwięku przebiega płynnie i bez załamań. Pamiętaj że tryby metaliczne są swobodne i wygodne w odczuciu ale wymagają więcej podparcia zwłaszcza w przypadku wysokich dźwięków.
Oczywiście to ćwiczenie na skalach nie wykonujemy po godzinie 20 gdy sąsiedzi liczą na spokój;)