Na prośbę fanów Adele proponujemy dziś analizę utworu Rolling in the deep w jej wykonaniu.
Brytyjska wokalistka należy do grona artystów o mocnych
głosach – metalicznych , jednak nie stroni też od delikatnych subtelnych dźwięków w trybie neutralnym (2:00-2:01, 2:17-2:19), które najczęściej przeplatają się z metalicznymi :Overdrive 0:42-0:46; 1:01-1:02, 1:07-1:11
Curbing 2:07-2:09 Edge 0:54-0:56, 2:13.
Kombinacji jest wiele i szybkość zmian trybów ,,metal-niemetal‘‘ jest błyskawiczna, stąd też jej charakterystyczne brzmienie. Podobnie barwa nie pozostaje jednostajna i słyszymy często ciemny a za chwilę jasny dźwięk. Dodatkowymi elementami są efekty takie jak: Vocal break i creaking 0:49-0:50; Creaking 0:07, 0:11; creaking 0:20-0:23 ornamentacje 0:05-0:06; 0:14-0:16; 0:33; 1:37-1:41
Natomiast jest jeszcze jeden ważny dźwięk który stosuje wokalistka, a mianowicie flageolet ( 0:44-0:45; 0:59; 1:23)i to tuż przed dźwiękami pełnometalicznymi. Powstaje on przy częściowej pracy strun głosowych. A słyszymy go jako wysoki jakby ,,odchudzony‘‘ dźwięk ( wątły pisk). Jest ryzykowny o tyle, iż zaprasza powietrze i wykonywanie go poniżej wysokiego c tuż przed pełnometlicznym dźwiękiem może zaburzać dobrą emisję. Podczas tras koncertowych ogromnie ważne jest by zachować głos w jak najlepszej kondycji oraz by śpiewać w sposób możliwie najlepszy dla strun głosowych oszczędzając ryzykownych, kosztownych technicznych elementów w dźwięku. Adele niestety doznała krwotoku strun głosowych w 2011 roku na skutek nadwyrężania ich podczas licznych koncertów. Jeśli chcecie uniknąć podobnych problemów zapraszamy na warsztaty wokalne metodą cvt już z styczniu 2013. Mając świadomość swojego głosu dzięki znajomości mapy głosu jaką daje cvt będziecie mogli zrealizować koncerty czy trasy zachowując zdrowe struny.