q1 q2 q3
KONTAKT
tel. +48 531 366 533
tel. +44 531 366 533
kontakt@voiceon.pl
contact@voice-on.com
skype: voiceon-cvt
Wrocław, ul. Karkonoska 8 (budynek TVP)
London

Kompletna Technika Wokalna voiceOn

Kompletna Technika Wokalna  CVT jest to nowoczesne i nowatorskie podejście do nauczania śpiewu stworzone dzięki trwającym już ponad 25 lat naukowym badaniom ludzkiego aparatu głosowego, jego budowy, mechanizmów jego działania oraz faktycznych możliwości brzmieniowych. Cała wiedza  przełożona została w spójny i konkretny system- „mapę głosu”, dzięki czemu możliwe jest bardzo precyzyjne i skuteczne wskazanie gdzie wokalista popełnia błędy, jak nad nimi pracować oraz jak ćwiczyć i rozwijać głos, żeby osiągnąć brzmienia, które dotychczas były jedynie w sferze wokalnych marzeń.

Twórcą CVT jest energiczna dunka Cathrine Sadolin. Kiedyś astmatyczka, która zainteresowała się emisją głosu bardziej ze względu na ćwiczenia oddechowe niż śpiew. Teraz jeden z najbardziej uznawanych autorytetów wokalnych na świecie oraz aktywna wokalistka, Miejscem gdzie powstała Kompletna Technika Wokalna jest poświęcony jej instytut – Complete Vocal Institute CVI w Kopenhadze – aktualnie największa niepaństwowa szkoła śpiewu i wokalny instytut badawczy w Europie, prezentujacy aktywnie swój dorobek na międzynarodowych konferencjach naukowych od wielu lat, w tym niedawno na konferencji PEVOC 2013 w Pradze.

 

W Polsce są tylko dwie osoby, które przeszły pełne 3 letnie studia nauczycielskie w Instytucie Kompletnej Techniki Wokalnej w Kopenhadze i znalazły sie w gronie 180 autoryzowanych trenerów CVT  z całego świata. http://completevocalinstitute.com/coursessign-up/find-a-cvt-teacher/list-of-authorised-cvt-teachers/

 Jedną z nich jest założycielka niniejszej szkoły – Marta Sokołowska.

Oto w skrócie co zawiera   i jakie główne tematy porusza Kompletna Technika Wokalna: 

I. Trzy główne zasady.

Są niezbędne aby osiągnąć zdrowe, swobodne i możliwie najlepsze jakościowo ustawienie głosu pozwalające śpiewać czysto, długo oraz  wysoko  i nisko

1. Użycie podparcia

To dosłownie kontrolowanie naturalnego odruchu oddychania w sposób ciągły jednostajny i ze świadomym użyciem mięśni, zgodnym z anatomią ciała (inaczej praca z ciałem a nie przeciw niemu).

2.  Minimalna ilość przydźwięku (twangu)

To aktywność nagłośni oraz wyrostków nalewkowatych  wewnątrz krtani, które przybliżając się do siebie, zwężają trakt wokalny i nadają fali akustycznej czyste, dźwięczne  oraz klarowne  brzmienie.Przydźwięk zapewnia też maksymalny komfort i swobodę emisji głosu.

3.  Usunięcie napięć wokół ust i żuchwy

II. Cztery tryby wokalne działające na zasadzie biegów w aucie

1. Neutralny

To jedyny tryb niemetaliczny tzn.  o małej mocy i głośności lecz najwiekszej plastyczności barwowej.Jego delikatny charakter przejawia się u takich arystów jak J. Steczkowska E. Górniak, J. Timberlake, Prince,Bee Gees,M. Carey, Birdy, M. Jackson,K.  Melua

2. Curbing

Jest trybem półmetalicznym, o średniej mocy oraz głośności.Charakteryzuje się nutą narzekania i wstrzymania w brzmieniu. – Sistars, A. Keys, Aguilera, M.Bolton, Sting, E. Clapton

3. Overdrive

Pełnometaliczny tryb o bardzo mocnym brzmieniu i dużej głośności. To także krzyk – E. Farna, bracia Golec, Elvis, Bono, Cher, C. Dion,

4. Edge

Również pełnometaliczny, głośny, z dużą ilością przydźwięku. Najmniej plastyczny barwowo. Artyści: M. Szcześniak, T. Tuner, Anastacia, A. Winehouse, C. Cornell, S. Tyler.

III. Wybór barwy głosu

 Język, wargi, podniebienie miękkie, krtań,jama nosowa oraz okolice nagłośni (przydźwięk) służą do zmiany barwy na:

              -ciemną, np. Kayah,Cher, Elvis, Pavarotti i inni klasycy

               -jasną,  np. T. Turner, Axl Rose, Bee Gees,

IV. Efekty wokalne

 To dźwięki dodatkowo wzbogacające brzmienie melodii i  wykonanie artystyczne Są nośnikami emocji pomagającymi w ekspresji i interpretacji. Wyróżniamy m.i.:

-distortion inaczej przester ( Janis Joplin), Chris Brown)

– rattle  tłum.  rzężenie  ( A. Chylińska, N.Hagen, J. Cocker)

– creak i creaking- skrzypienie (P. Cugowski, Jackson, Aguilera)

– growl  – ryk (L.Armstrong)

– grunt  – warczenie  (A. Gossow, Vader)

– vibrato (Kayah,klasycy)

– dodawanie powietrza (E.Górniak, J.Iglesias,M.Monroe)

– ornamentacje (E.Górniak, W.Houston

– scream – wysoki wrzask  (R. Charles, Prince, A.Franklin)

– vocal break – jodłowanie (A.Morissette, D. O’Riordan, muzyka arabska)